Näkökulma

Megatrendi näkyy aina ensin heikkona

Kirjoittaja

Annamari Heikkinen

Kirjoittaja on Päättäjien Metsäakatemian projektipäällikkö.

Vanamo. Kuva: Annamari Heikkinen

Kun Metsäyhdistys muutama vuosi sitten teki kauppakeskuksessa kyselyn nuorille siitä, mikä tuote ja ammatti heille ensimmäiseksi tulee metsästä mieleen, oli enemmistön vastaus vessapaperi ja metsuri. Mikäs siinä, tärkeitä asioita molemmat, mutta totuus on, että metsä on kuitenkin paljon enemmän.

Metsässä retkeillään ja lähimetsät ovat arvossaan. Metsä rauhoittaa, parantaa ja laskee verenpainetta. Metsässä puretaan stressiä ja patoutumia. Kotien sisustusta täydennetään sammalilla, oksilla ja kukilla. Maalien sävyt jäljittelevät metsän vihreää, tapettimallistoissa kukkivat vanamot ja hiirenvirna.

Puulla korvataan öljyä ja siitä tehdään pian vaatteita ja muita tuotteita, joista kymmenen vuotta sitten ei osattu edes unelmoida. Metsäala on auringonnousun ala, Suomen suurin vientiala. Mutta huomaammeko itse kaiken sen potentiaalin ja heikot signaalit, mikä metsiin tulevaisuudessa liittyy?

Wikipedia määrittelee heikon signaalin merkiksi uusista, nousevista asioista ja tapahtumista, joista hyvässä lykyssä voi tulevaisuudessa tulla jotain merkittävää ja suurta: trendejä tai megatrendejä.

Heikkoja signaaleja on, nimensä mukaisesti, yleensä vaikea havaita. Toisaalta haasteena voi olla se, miten ihmiset saadaan vakuuttuneeksi siitä, että joku heikko signaali on tulevaisuudessa vahva. Toiset kartoittavat tulevia trendejä työkseen, mutta tulevaisuutta mahdollisesti muuttavia asioita voi jokainen tarkkailla myös omassa elämässään, ympärillä olevaa seuraten.

Heikko signaali voi olla esimerkiksi metsiin suuntautuva terveysmatkailu, vaatteissa käytettävien luonnonmateriaalien lisääntyvä käyttö. Se voi olla metsää ja luontoa käsittelevän blogin lukijoiden räjähdysmäinen kasvu, metsuriseksuaalin metsäinen vaatetyyli, metsä- ja luontoaiheisten kuvien tykkäysten lisääntyminen Instagramissa tai retkeilyvarusteiden myynnin kasvu.

Jo yksi heikko signaali voi kertoa jotain tulevasta megatrendistä, mutta monen signaalin yhteisvaikutus voi olla jopa arvaamaton.

Tulevaisuuden tutkijoiden mukaan heikkojen signaalien tunnistaminen on organisaatioiden ja yritysten elinehto. Juorujen on niin sanotusti oltava ajan tasalla, jotta muuttuvassa maailmassa pysytään mukana. Heikkoja signaaleja voidaan käyttää etsittäessä uusia ratkaisuja: kun halutaan rikkoa pinttyneitä toimintamalleja ja ajatustapoja sekä luoda tilaa uusille ideoille.

Metsään liittyviä heikkoja signaaleja putkahtelee esiin siellä täällä. Haasteena on, miten ihmiset saadaan ottamaan mitättömältä näyttävät asiat vakavasti. Ehkäpä kauppakeskuksessa aikaansa viettävien nuorten tietotaso metsästä on oma heikko signaalinsa. Metsä on kuitenkin jo nyt ratkaisu moneen ja vaikuttaa varmasti tulevaisuudessamme monella tapaa.

4 kommenttia “Megatrendi näkyy aina ensin heikkona” artikkeliin

Pauli Wallenius sanoo:

Olisi mielenkiintoista saada erilaiset ihmisryhmät tekemään yhteistyötä esimerkiksi metsien käytön erilaisita skenaarioista, joissa voitaisiin rajoituksetta pohtia erilaisia tulevaisuuskuvia ja miten metsien käyttö niissä muuttuisi. Voisi löytyä aivan uusia heikkoja signaaleja ja ehkä vahvempiakin.

Annamari Heikkinen sanoo:

Hieno idea Pauli! Kiitokset tästä. Niinhän se on, että monesti parhaimmat ideat löytyvät, kun uskalletaan katsoa edes vähän oman alan ulkopuolelle. Tätä ideaa pitää testata!

Tapani Pöykkö sanoo:

Pitäisikö meidän suunnata katseemme metsistä tuotteisiin, jotka on tehty puusta tai muusta biomassasta jalostetuistaja uudistuvista raaka-aineista ja jotka korvaavat uusiutumattomista raaka-aineista tehdyt tuotteet? Jos nuori tunnistaa vessapaperin puusta tehdyksi, niin tunnistaisiko hän ekotietoisena (niitähän nuoret ovat) myös sellaiset biomateriaaleista tehdyt arvokkaammat tuotteet, jotka edistävät ja tukevat kestävää kehitystä ja puhtaampaa tulevaisuutta, jos se hänelle kerrotaan. Löytäisikö hän ammatin tästä ketjusta ja tunnistaa sen metsään tai muuhun vihreää tuotantoon liittyväksi? Me metsäihimiset tiedämme että metsiä pitää käyttää, mutta tietääkö kuluttaja miksi hänen kannattaa käyttää metsistä ja puusta tehtyjä tuotteita ja palveluja? Jos haluat rakentaa laivan, älä puhu puusta, josta laiva tehdään, vaan matkasta, joka laivalla tehdään.

Annamari Heikkinen sanoo:

Kiitos palautteestasi Tapani! Hienoa pohdintaa! Aivan, meille metsäalalla toimiville asiat ovat välillä vähän liiankin itsestäänselvyyksiä.

Kirjoita kommentti