Metsäalan kouluvierailujen idea lähti nuorista

|Tämä on yksi kuudesta julisteesta, joita ilmestyy ensi viikolla valaistuihin pysäkkimainoksiin 40 paikkakunnalla. Mainoksen kännykkäluettava QR-koodi vie videoon. Kuva: Rakettijengi Tuotannot Oy|

Metsäalalla työskentelevät ammattilaiset kiertävät yli 300 koulussa kertomassa työstään ja alasta. Kiertueen keksi Metsä puhuu -kampanjan nuorten ryhmä.

”Alun perin ajattelimme bussia, joka kiertäisi kouluja ympäri Suomea kertomassa metsäalasta. Sen matkaa voisi seurata sosiaalisessa mediassa, ja ehkä osa matkaa tehtäisiin puusuksilla”, kuvailee Anastasia Tolmatsova Metsä puhuu -tulevaisuushankkeen nuorten neuvontaryhmän alkuperäisiä ajatuksia.

Tolmatsova on ollut neuvontaryhmässä mukana koko sen olemassaolon ajan. ”Kiinnostuin heti, kun kuulin hankkeesta. Oli hienoa päästä mukana murtamaan mielikuvia, tämä ei ole mikään tylsä kuoleva sektori”, vuonna 2011 metsänhoitajaksi valmistunut Tolmatsova kertoo.

Nuorisoryhmässä on ollut tapaamisesta riippuen 15–30 nuorta. He ovat keksineet monenlaisia ideoita, joilla metsäalaa voisi tehdä nuorille tutuksi heihin vetoavalla tavalla.

Tuotesalkku kertoo alan keksinnöistä

Metsäteollisuuden kouluvierailijat vievät kouluun tuotesalkun, jonka 12 tuotetta kertovat metsäalan tuotteiden monipuolisuudesta. Kuva: Vilma Issakainen
Metsäteollisuuden kouluvierailijat vievät kouluun tuotesalkun, jonka 12 tuotetta kertovat metsäalan tuotteiden monipuolisuudesta. Kuva: Vilma Issakainen

”Bussikiertue osoittautui selvityksissä kalliiksi ja monimutkaiseksi järjestää. Metsäteollisuus ry tarttui ideaan ja kehitti siitä kouluvierailukampanjan”, kertoo suunnittelija Vilma Issakainen Suomen Metsäyhdistyksestä.

Metsäammattilaiset käyvät yli 300:ssa Suomen 700 yläkoulusta kertomassa metsäalasta, sen erilaisista ammateista ja tuotteista. Heillä on mukanaan tuotesalkku, jonka he jättävät kouluun. Tuotesalkussa tiivistyy neuvonantajien idea rekasta helpommin liikuteltavaan miniatyyrikokoon.

Issakaisen suunnittelemassa ja yhdessä metsäalan yritysten kanssa kokoamassa pahvisessa matkalaukussa esitellään 12 erilaista metsäalan tuotetta muovikomposiiteista maitotölkkiin, sellofaaniin ja viskoosiin.

Moni puutuote on itsestäänselvyys

QR-koodi, jonka kautta pääsee Metsä puhuu -hankkeen uusiin videoihin.
QR-koodi, jonka kautta pääsee Metsä puhuu -hankkeen uusiin videoihin.

Ensi viikolla bussipysäkeille noin 40 paikkakunnalla ilmestyy mainoksia, joissa oleva kännykällä luettava QR-koodi vie uteliaan katsomaan videota kännykän avulla. Erilaisia mainoksia ja videoita on kuusi. Videot kertovat millaista olisi, jos puuta ei käytettäisi.

”Hauskoilla ja hyvin tehdyillä videoilla on mahdollisuus levitä sosiaalisessa mediassa todella laajalle”, Tolmatsova selittää syitä siihen, miksi videot on tehty

Osa nuorison ideoista oli metsäalalle liiankin villejä. Käyttämättä jäi idea muun muassa puupöydällä rakastelevasta parista, jonka alta pöytä katoaa.

Videot on suunnitellut, käsikirjoittanut ja kuvannut Rakettijengi Tuotannot Oy. ”Me ei olla aikaisemmin tehty yhteistyötä metsäalan kanssa ennen tätä kampanjaa. Ala kyllä yllätti monipuolisuudellaan”, sanoo Rakettijengin toimitusjohtaja Hannu Uotila. Rakettijengi toteutti myös bussipysäkkimainokset.

Uotilan mukaan se, että tietää alasta jotain, mutta ei liikaa, on hyvä pohja tehdä itsestäänselvyyksiä kyseenalaistavia videoita. Vaikeaa on tehdä hauska video, jossa on jotain uutta.

Videot kertovat kuusi erilaista tarinaa

Tämä on yksi kuudesta julisteesta, joita ilmestyy ensi viikolla valaistuihin pysäkkimainoksiin 40 paikkakunnalla. Mainoksen kännykkäluettava QR-koodi vie videoon. Kuva: Rakettijengi Tuotannot Oy
Tämä on yksi kuudesta julisteesta, joita ilmestyy ensi viikolla valaistuihin pysäkkimainoksiin 40 paikkakunnalla. Mainoksen kännykkäluettava QR-koodi vie videoon. Kuva: Rakettijengi Tuotannot Oy

”Nuoriso ajattelee helposti, että daa, tämä on jo nähty. Meitä auttaa se, että me ollaan tehty musavideoita ja muita nuorisolle suunnattuja tuotantoja”, Uotila sanoo.

Jokainen kuudesta videosta kertoo oman lyhyen tarinansa. Osa ideoista tuli nuorisoryhmältä, osa Rakettijengin omista ideapalavereista.

Ilmaan heitetyistä ideoista pitää kirjoittaa tarina, joka on hausta muistakin kuin vain itsestä. Videot suunnitellaan tarkalleen valmiiksi ennen kiireisiä kuvauspäiviä. Uotilan mukaan kuvauksissa ei voi enää testata, toimiiko idea vai ei.

”Mä olen itse tyytyväinen videoihin. On mielenkiintoista nähdä, miten videot otetaan vastaan. Joku niistä voi toimia eri tavalla kuin on ajateltu”, Uotila sanoo.

Koulukäynnit, videot, pysäkkimainokset ja tuotesalkku ovat kaikki osa metsäalan yhteistä Metsä Puhuu -tulevaisuushanketta. Hankkeen tavoite on metsäalan maineen ja työvoiman saannin edistäminen ja sen kohderyhmiä ovat paitsi yläkouluikäiset nuoret, myös metsäala itse.

Kirjoita kommentti