Suomalaisinnovaatio haastaa muovin: merten muovijäte kuriin uuden sukupolven paperikassilla

Papticin kassi on kestävä ja sen voi käyttää useampaan kertaan. Se on tavallista paperikassia parempi esimerkiksi repäisylujuudeltaan. Kuva: Paptic|

Maailman valtameriin päätyy vuosittain miljoonia tonneja muovijätettä. Ympäristöhaitat vähenisivät, jos muovin fossiilinen raaka-aine korvattaisiin biohajoavalla materiaalilla. Suomalaisella Papticilla on valmis resepti, jolla muovikassit voidaan valmistaa puupohjaisesta materiaalista. Teollinen tuotanto saattaa alkaa jo ensi vuonna.

Paptic on patentoinut teknologian, jonka avulla paperi pystyy haastamaan muovin pakkausmarkkinoilla. Pitkäkuituisesta sellusta valmistetulla Paptic-materiaalilla on sekä muovin että puukuidun parhaat ominaisuudet. Se on kestävää ja joustavaa. Se on kierrätettävää ja monin eri tavoin jalostettavaa ja valmistettu kestävästi hoidettujen metsien sertifioidusta havupuusta.

Innovaatio sai alkunsa meriin kertyvästä muoviroskasta, josta on tullut vakava ympäristöuhka. Samaan aikaan kun uutiset merien kaatopaikoista lisääntyivät, myös yritysmaailmasta alkoi kuulua toiveita biopohjaisista materiaaleista.

Kun Euroopan parlamentti hyväksyi keväällä 2015 direktiivin muovikassien vähentämiseksi, aika Papticin perustamiselle oli kypsä. Alkoi uuden materiaalin kehitystyö.

”Johtoajatuksena oli saada tuote mahdollisimman nopeasti markkinoille, koska ikkuna oli nyt auki”, toteaa Esa Torniainen, yksi Papticin kolmesta perustajasta.

”Vielä jokin aika sitten yrityksille riitti, että ne puhuivat kestävyydestä. Nyt kuluttaja haluaa nähdä myös tekoja.”

Hylätyt paperikoneet hyötykäyttöön

Torniaisella ja hänen yrityskumppaneillaan Tuomas Mustosella ja Karita Kinnunen-Raudaskoskella on kaikilla kokemusta paperiteollisuudesta. Paptic sai alkunsa kolmikon työskennellessä Teknologian tutkimuskeskus VTT:llä. Papticin teknologiaksi valikoitui vaahtorainaus. Sen avulla uutta materiaalia voidaan valmistaa vanhoilla paperikoneilla.

"Paptic luo mielikuvaa brändistä, joka siihen on pakattu", sanoo Esa Torniainen, Papticin liiketoiminnan kehitysjohtaja. Kuva: Erkki Oksanen
”Paptic luo mielikuvaa brändistä, joka siihen on pakattu”, sanoo Esa Torniainen, Papticin liiketoiminnan kehitysjohtaja. Kuva: Erkki Oksanen

”Papticin teknologia ei vaadi uutta miljardin euron tuotantolaitosta, vaan voimme antaa uuden elämän jollekin pysäytetylle paperikoneelle”, Torniainen sanoo.

Kun yritys alkuvuonna ilmoitti etsivänsä yhteistyökumppania ja paperikonetta, yhteydenottoja tuli tehtailta enemmän kuin pystyttiin käsittelemään. Jos yhtiö lisäksi saa kokoon kymmenen miljoonan euron rahoituksen, ensimmäinen Paptic-paperikone käynnistyy loppuvuodesta 2018.

Torniaisen mukaan näkymät toiminnan aloittamiselle ovat hyvät. Paptic-tuote on herättänyt monien kansainvälisten brändien ja kauppaketjujen kiinnostuksen.

Helmikuussa Talouselämä-lehti valitsi Papticin yhdeksi Suomen kymmenestä kuumimmasta startup-yhtiöstä. Toukokuussa Paptic-materiaali ylsi hopealle, kun saksalainen Nova-instituutti listasi vuoden 2017 biomateriaalit.

Mielikuva edellä

Toistaiseksi Paptic on valmistanut materiaaliaan Espoon Otaniemessä sijaitsevalla pilottitehtaalla. Tuotanto on pientä ja kasseja on toimitettu vasta koe-eriä, kuten viime kesänä Seppälän vaateliikkeisiin.

Paptic-kassi tuntuu kädessä miellyttävän pehmeältä. Ulkonäöltään ja jäykkyydeltään se muistuttaa tyylikkäämpiä paperikasseja. Torniaisen mukaan se sopiikin juuri esimerkiksi muoti- ja kosmetiikkaketjuille.

”Paptic ei ole imagoltaan halpa muovipussi, vaan se luo mielikuvaa brändistä, joka siihen on pakattu. Mikä parasta, se on kierrätettävä paitsi fyysisesti myös henkisesti”, Torniainen sanoo ja tarkoittaa, että trenditietoinen kuluttaja kantaa Papticin kassia mieluummin kuin arkista muovipussia.

Sana brändi toistuu Papticin liiketoiminnan kehitysjohtajan puheessa usein. Papticin kaltaisella materiaalilla on mahdollisuuksia, koska juuri monet suuret tuotenimet ovat ilmoittaneet haluavansa päästä eroon muovista. Esimerkiksi Adidas on lopettanut muovikassien käytön ja Lego on investoinut valtavia summia biomateriaalien kehittämiseen ja käyttöönottoon.

Pakkausmaailman ykkösbrändiksi

Brändien ja merkkituotteiden puolesta puhuu Paptic-kassin hinta, joka vastaa laadukkaan paperikassin hintaa. Mutta kassit ovat vain yksi Paptic-materiaalin käyttömahdollisuus. Yritys pyrkii kaikille joustopakkausmarkkinoille eli se sopii yhtä hyvin elintarvikkeisiin kuin verkkokauppaan.

Myös Paptic itse haluaa brändiksi. Kasvuyhtiön toimitusjohtaja Tuomas Mustonen on maininnut, että Paptic tunnetaan tulevaisuudessa pakkauksien goretexinä.

”Vaikka nyt tunnetuin tuotteemme on kassi, tulevaisuudessa se on rulla”, Torniainen muistuttaa. Paptic ei toisin sanoen ryhdy itse tekemään kasseja ja valmiita pakkauksia vaan se toimittaa niihin materiaalin.

Kun Talouselämän pääomasijoittajista koostunut tuomaristo valitsi vuoden 2017 kuumimpia yhtiöitä, Paptic sai pisteitä teknologiansa lisäksi siitä, että sen tuote on yhteensopiva nykyisten muovipussien tuotantoketjun kanssa.

Torniainen muistuttaa, että innovaatiolle on oltava myös tarve ja kysyntää. ”Biotaloudella on arvoa vain silloin, kun uusilla biopohjaisilla tuotteilla voidaan korvata jotakin ei-biopohjaista eli tehdä sitä kautta kestävämpiä tuotteita.”


Paptic


Kirjoita kommentti