Design-suuntautunut pedagogiikka (Case Forest)

Design-suuntautunut pedagogiikka (ent. Case Forest -menetelmä) on motivoiva ja innostava oppimismenetelmä, joka perustuu lasten omiin kysymyksiin. Oppimisprosessi etenee ohjatusti yhdessä tutkien, pohtien ja ihmetellen. Lapset oppivat monipuolisesti ja saavuttavat samalla useamman oppiaineen tavoitteita.

Varhaiskasvattaja, Hämeenlinna: ”Aloitimme esiopetusryhmän ja ykkösluokan yhteisen projektin Case Forest -oppien mukaan. Lasten ohjaavaksi kysymykseksi nousi: Mistä kivet ovat tulleet? Olemme tehneet upeita tutkimuksia ja edenneet aina timantteihin asti.”

Menetelmää on kehitetty  Savonlinnan opettajankoulutuslaitoksella osana Case Forest – pedagogics towards sustainable development -hanketta (2009-2010) jossa kehitettiin kestävän kehityksen opetusta 12-vuotiaille ja sitä vanhemmille koululaisille kahdeksassa maassa. Hankkeessa on tuotettu opettajalle materiaali, joka sisältää menetelmän teoriataustan lisäksi vaiheittain etenevät ohjeet sen soveltamiseen.

Menetelmän uusia materiaaleja löytyy FT Henriikka Vartiaisen sivuilta. Vartiainen tutkii ja kehittää design-suuntautunutta pedagogiikkaa.

Kurssit

Järjestämme kasvattajille suunnattuja ”Ilmiöpohjainen oppiminen metsässä design-suuntautuneella pedagogiikalla” -kursseja muutaman joka vuosi. Tarkista kurssitilanne tapahtumista!

 

 Kuvia Case Forest -kursseilta: